Sunday, July 23, 2017


Jean-Christophe Rufin: Check-Point



Det er ikke mere end et par måneder siden, at jeg læse Rufins seneste roman, men jeg havde lyst til at læse mere, så jeg anskaffede mig hans roman fra 2015 Check-Point, som var på min mangelliste. Jeg blev bestemt ikke skuffet! 

Handlingen foregår i 1995 i områder i Bosnien under krigene efter det opløste Jugoslavien. To lastbiler med nødhjælp fra en organisation i Lyon skal forsøge at nå frem med hjælp til folk i et område ved byen Kakanj. I de to lastbiler befinder sig en kvinde Maud og fire mænd: Marc, Alex, Lionel og Vauthier. Vauthier er mekaniker mm, de andre er chauffører.

Bogen starter med en prolog, der viser en meget konfliktfyldt situation, hvor Marc og Maud er på flugt, så man er som læser straks grebet, og da handlingen så ellers starter med deres afrejse fra Lyon i fred og ro, hvor de to lastbiler køres af Marc og Alex i den ene og de andre tre i den anden, kan man godt forudse, at der der vil ske noget. Der er fra starten spændinger mellem mændene, og den enlige kvinde, der også er på flugt fra sig selv, møder krigens rædsler på turen, der udvikler sig helt anderledes end forudset. 

Det bliver en thriller af højt format, som holder læseren fanget.

Krigen i Bosnien og det gamle Jugoslavien bliver også til en diskussion omkring nødhjælps- og det humanitære arbejde. Skal man kun udbringe mad- og tøjforsyninger, eller skal man også bringe dem våben, så de kan forsvare sig og evt. angribe fjenden? Rufin skriver en vældig god epilog til bogen, der tager denne debat op set i lyset af angrebet på Charlie Hebdo, der jo fandt sted lige før bogen udkom. Vigtigt at vi ikke glemmer, at krigen for nylig ramte nogle af Europas lande indbyrdes, nu hvor den kan ramme alle uden varsel under truslen om terror.

En god og velskrevet bog med de fem personportrætter, der afspejler forskellige holdninger til hjælp til andre, men også angsten, rædslen og den personlige identitet.

Rufin er en af min foretrukne forfattere!



No comments:

Nicolas Mathieu: Le ciel ouvert

Nicolas Mathieu: Le ciel ouvert Ny og usædvanlig bog fra Nicolas Mathieu. En bog der ovenikøbet er forsynet med virkelige gode tegninger af ...